Zo start jij succesvol met jouw administratiekantoor

Je hebt het idee om te starten met jouw eigen administratiekantoor. Maar hoe zorg jij ervoor dat je direct succesvol van start gaat? Uiteraard moet je alle reguliere zaken op orde hebben, maar nog belangrijker is om te weten welke zakelijke uitdagingen er spelen in de accountancysector. Ook een vraag als “hoe val ik op ten opzichte van mijn concurrenten?” is iets wat je niet moet vergeten. Wil jij dus starten met jouw administratiekantoor? Wij helpen je op weg.

Hoe ga je van start met jouw administratiekantoor?

Als je wilt starten met jouw administratiekantoor moet je ervoor zorgen dat je begint met het op orde hebben van de reguliere zaken. Zo moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, heb je de juiste papieren nodig, moet je nadenken over een goed ondernemingsplan en zorgen dat jij jouw klantenbestand kan gaan opbouwen. Maar ook over de inrichting van jouw (thuis)kantoor, het afsluiten van de juiste verzekeringen en rekeningen en het bouwen van een goede website moet je nadenken. Dit zijn natuurlijk al een heleboel zaken die jouw aandacht vergen, maar er is nog één belangrijk onderwerp wat bijdraagt aan jouw succesvolle start: het kiezen van de juiste boekhoudsoftware voor jouw kantoor.

Welke zakelijke uitdagingen spelen er in de accountancy sector?

Twee belangrijke elementen voor het starten van jouw administratiekantoor zijn het kiezen van passende boekhoudsoftware en het op de hoogte zijn van de huidige uitdagingen binnen de accountancy sector. Uit de MKB Barometer 2021, een onderzoek geïnitieerd door Exact, blijkt dat dit de drie uitdagingen zijn waar de accountancy sector nu mee te maken heeft: online samenwerken met de klant, het verminderen van de administratieve druk en het ontwikkelen van een adviesrol. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat klanten meer en meer behoefte hebben aan snel kunnen schakelen, onafhankelijk van locatie en tijd. Automatisering en digitalisatie zijn hierbij het uitgangspunt en als starter ben jij in het voordeel. Door vanaf dag één gebruik te maken van slimme software voor accountancy heb jij altijd realtime inzicht in de financiële situatie van je klanten en speel jij direct in op de huidige uitdagingen.

Hoe val jij op met jouw administratiekantoor?

Uit de MKB Barometer 2021 blijkt dat de behoefte aan automatisering bij bestaande kantoren groot is: 74% van de accountants geeft aan een hoge prioriteit te geven aan digitalisering. Nieuwkomers zijn goed op de hoogte van de zakelijke uitdagingen en bestaande kantoren spelen hierop in door mee te gaan met de trend van automatisering. Als starter kun jij dus niet achterblijven. Naast dat het gebruik van slimme software tegenwoordig bijna een must is, is het direct gebruikmaken hiervan altijd beter dan later alles opnieuw te moeten inrichten. Dit is inefficiënt en zonde van de tijd.

Maar hoe val jij nou op met jouw nieuwe administratiekantoor? Het antwoord is simpel: door toegevoegde waarde te bieden aan je klanten, bijvoorbeeld in de vorm van advies en snelheid. Het gebruik van slimme software helpt je hierbij. Slimme software voor accountancy maakt het namelijk mogelijk om al jouw processen binnen het kantoor te integreren in één systeem. Daarbij is de software vaak zelflerend en bespaar je tijd vanwege de automatische bankkoppelingen en robotsuggesties, intelligente scanning en het gebruik van PBCL voor het gemakkelijk uitvragen van processen en documenten. Dit alles zorgt ervoor dat je altijd een up-to-date inzicht hebt in de cijfers en houd jij tijd over voor het geven van advies gebaseerd op realtime data. Daarbij is het mogelijk om snel te communiceren vanuit een App die je klanten kunnen gebruiken via een desktop, tablet of smartphone.

Ga succesvol van start met je administratiekantoor

De start van jouw administratiekantoor is dus het beste moment om in te spelen op de huidige uitdagingen en jezelf vanaf dag één te onderscheiden. Als jij direct gebruik maakt van slimme software, zorg jij ervoor dat jouw administratiekantoor direct succesvol van start gaat. Exact kan jou ondersteunen, zij bieden namelijk de Exact Online Accountancy Suite aan: de meest complete en slimste accountancy software van nu. Benieuwd wat Exact voor jou kan betekenen? Lees hier meer over Exact Online Accountancy.